torsdag 18 juni 2009

Kvinnor bokrecenserar kvinnligt

Den här boken jag läser nu, spionmemoarerna heter den väl i svenska media, den har faktiskt fått en läsarrecension på Bokus. Fanns inte när jag beställde den.

Nu läser jag den och jämför med den där läsaren LenaMagnas recension och ser att hon, som kvinna, valt att uppfatta verket som kvinnor gör - med hjärtat. Medan jag som läst ca 150 sidor redan ser att boken faktiskt är alldeles annat än vad LenaMagna sett.

LenaMagna har recenserat flera böcker på Bokus faktiskt. Likadant kvinnoperspektiv i de andra recensionerna också.

Det där med taskig kvinnosyn, det märker jag också, och - nu är det inte meningen att jag ska recensera hennes recension, men - innehållet är markant djupare än vad hon tycks uppfattat det. Det finns en del underströmmar.. signaler från det undermedvetna.. antydan och liknande..

En avsevärt djupare bok verkar den vara. Intressant det här med hur kvinnor uppfattar sådana böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar